... alebo ako sa hráme, tvoríme, varíme, vandrujeme a žijeme.

nedeľa, 27. septembra 2015

Farby

Minule som sa stretla s kamarátkou, ktorá má 3 ročného syna a sťažovala sa mi, že majú problém s farbami. Že pozná len "slniečkovú" a "jahôdkovú". Rozmýšľala som nad tým, prečo Adamko nikdy problém s farbami nemal. Skutočne. Adam všetky farby rozoznáva (a aj pomenuváva- ale to v dôsledku toho, že rozprávať začal naozaj veľmi skoro) cca od nejakých 16- tich mesiacov a triediť resp. priraďovať ešte oveľa skôr.
A tak som začala rozmýšľať, čo tomu predchádzalo. Tu je zopár nápadov na hry s farbami.

triedenie čohokoľvek do čohokoľvek podľa farby

1. Už od malička som k názvom vecí pridávala aj názov farby, akej daná vec bola. V bežnom rozhovore som používala... napr. zoberieme si modrú lopatku, aha Adamko aký žltý kvietok, chytaj zelenú loptu, nakreslíme to oranžovou farbičkou,... a pod.

stačí na farebné štvorce papiera a pompomku nalepiť magnetickú pásku a magnetická hra je na svete

2. Postupne začal po mne opakovať a prirodzene začal používať označenia farieb pred slovom... "mám zelené vedierko, modré auto, zoberiem si fialovú farbičku"...

triedenie korálok na tyčky, ale dajú sa triediť aj napr. zafarbené cestoviny na špajle zapichnuté v plastelíne
3. Nikdy som nenazývala farby vymyslenými menami... "sleniečková, trávičková, jahôdková,".. ale ich pravými menami.

farebné nanuky- lekárske špachtličky natreté akrylovými farbami a nanuk z filcu

4. Hneď ako prvý krát prejavil Adamko záujem o farby, podporila som to a začali sme sa hrať rôzne hry. Používali sme buď vyrobené aktivity, aktivity z výmen, alebo jednoducho sme využili to, čo bolo práve doma po ruke.

zapichovanie farebných špendlíkov do hubiek od riadu (okrem farieb trénoval aj jemnú motoriku a pozornosť)

5. Hru s farbami som prispôsobovala práve takej téme, ktorá Adamka momentálne zaujímala. Keď mal "autíčkové" obdobie, triedili sme podľa farieb autíčka, keď kvietkové obdobie, triedili sme kvietky a keď zvieratkové, tak zvieratká. Tak to bolo pre neho zaujímavé vždy.

zvieratká vystrihnuté z machovej gumy a rozdeľovače na ponožky

vytlačila som si autíčka na papier, vymaľovala a Adamko priraďoval kolieska podľa farby

drevené kvietky (kúpite v kvetinárstve), prikladá Adamko na farebné kružinice nakreslené fixkou na papier

myšky vystrihnuté z papiera, na ne nalepené farebné uško a triedili sa rozdeľovače na ponožky (veľmi užitočná vec, využiteľná v množstve aktivít, zakúpená v Bille :-D )

 6. Postupne si začal Adamko vymýšľať aktivitky na triedenie aj sám (rozdeľoval korálky podľa farieb, staval vežičky podľa farieb a tak mne stačilo len pozorovať a sem tam šupnúť nejakú obmenu :-)

hubky na riad

pomaľovaný vrchnák od topánok a korálky

penové kocky

Teraz má Adamko už dva roky a ja sa teším, aké nové možnosti sa nám otvárajú. Budeme si farby miešať, robiť odtiene, rôzne albumy farieb, knižky o farbách (mimochodom jednu už hotovú máme- viď obrázok, článok o tom ako vznikla aj s predlohou je tu.)


Problém s farbami sme naozaj nikdy nemali a myslím, že hlavne preto, že farby boli súčasťou našich rozhovorov odjakživa. Adamko preto začal farby pomenovávať tak prirodzene, ako prirodzene sme sa o nich bavili.
Prajem pekný deň.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára