... alebo ako sa hráme, tvoríme, varíme, vandrujeme a žijeme.

nedeľa, 21. februára 2016

Mamka, prečo prší?

V posledných dňoch prší naozaj výdatne a tak som očakávala túto otázku od môjho zvedavčeka každým dňom. Nakoniec sa opýtal a tak sme si to ukázali priamo v praxi.


Na nete som našla množstvo pokusov na túto tému, jeden som si vybrala a trochu prispôsobila. Takže na začiatok sme si s Adamkom urobili dažďový mrak.  Prichystali sme si- vodu, našu obľúbenú penu na holenie (náš tatko nás už asi naozaj odstrelí :-D ), nádobu, pipetu a modré farbivo. V troche vody som rozrobila modré farbivo a Adamko zatiaľ nalial do nádoby vodu a nastriekal na ňu penu.


Najprv sme si to vyskúšali na nečisto, kedy som "pokus" urobila ja a tak som vlastne ukázala Adamkovi, aby vedel čo má robiť...
Vysvetlila som mu(snažila som sa tak detsky, aby tomu rozumel), že mraky sú vlastne vodné pary (paru pozná z kanvice, teplého jedla, keď otvoríme umývačku riadu a pod.) ktoré sa spojili na oblohe a keď sa tá para ochladí (kvapli sme modrú), začne padať na zem vo forme dažďa.


 ... no a potom to už celé ostalo v jeho réžii. Sám si prichystal nádobu s vodou, penu aj celý pokus zrealizoval.  Pokus ho veľmi zaujal, až tak, že ho v zápale hry nebolo možné s mojim slabučkým, staručkým foťáčikom zachytiť a preto nie sú fotky také, aké by som si predstavovala, ale podstatu zachytili, no nie?  :-D


 Aj samotná práca s pipetou, bola pre neho zaujímavá, skúšal ako silno treba stlačiť aby tekutinu kvapakal a ako silno, aby ju vystrekol celú.



Potom si Adamko vypýtal misku a lyžicu a skúmal dažďový mrak po svojom.





 Nakoniec došlo aj na ten dážď. Z kuchynských utierok sme si urobili obrovský mrak, ktorý Adamko namáčal a žmýkal a tak sme si ukázali ako to vlastne funguje keď prší.


 Vysvetlili sme si, že keď sa mráčiky presýtia vodou (ako utierka) a už tú vodu nevládzu udržať, jednoducho ju po kvapkách začnú púšťať opäť k nám na zem až sa nakoniec rozprší. Adamko namáčal a žmýkal utierky asi pol hodinu v kuse a nevedel sa toho nabažiť, takže okrem toho, že už vie prečo prší, vymiagal sa do sýtosti.


 Hrali sme sa celéé poobedie, nestačila som žasnúť. Veľa vecí  už inicioval a vymýšľal aj Adamko sám. Napr. vymyslel, že bude "pršať" z mraku do jazera (nádoba s modrou vodou) a aj na lúku (tácka), aby mohla tráva rásť.
Túto krásnu aktivitu určite odporúčam. Pekný deň.
M.

2 komentáre:

  1. Jeeej, tak toto je krásna aktivita! :-) A Adamko úžasný :-*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno a je úžasné, ako ľahúčko sa na nej dá deťom priblížiť príroda... milujem pokusy a vidím, že Adamko pomaly speje do veku, kedy sa s ním budú dať stále viac a viac robiť, juchuuu :-)

      Odstrániť