... alebo ako sa hráme, tvoríme, varíme, vandrujeme a žijeme.

sobota 3. septembra 2016

O jabĺčkach


Moje dieťa miluje ovocie, nikdy so žiadnym druhom nemal problém a banány a jabĺčka patria medzi jeho topku. Denná spotreba jabĺk je u nás veľká a odkedy si zvykol papať jablko aj pri čítaní rozprávok, bez jabĺčka to už nejde. Vďaka Bohu za záhradu, ktorá nám momentálne našu zvýšenú spotrebu pokrýva. Adamko je medzi jablkami ako doma. Neustále sa obšmieta okolo jabloní a obhrýza jabĺčka ako taký zajo. Ale som tomu rada. Jablka sú zdravé. A aby okrem toho že jabĺčka rád papá, aj niečo o nich vedel, urobili sme si taký jabĺčkový deň.


Cyklus jablka 
 Na internete som našla peknú obrázkovú pomôcku na cyklus jablka. Vytlačila som si ich raz čiernobielo a raz farebne. Farebnú časť som rozstrihala a s Adamkom sme si potom o tom, ako vlastne jabĺčka vznikajú a rastú rozprávali a skladali poradie cyklu.



Oberačka
Adamko už vie, že jabĺčka rastú na strome. A keďže je akurát čas, kedy dozrievajú, na záhrade sme mali veľkú oberačku. Adamko pomáhal, zbieral, oberal a veru sem tam aj uhrýzal :-)



Druhy a časti jablka
Novinkou bolo pre neho to, že existujú rôzne druhy jabĺk. Vedel už síce, že sú zelené, červené a žlté jabĺčka. No takto v praxi zistil, že sa líšia nie len farbou, ale i tvarom, veľkosťou a chuťou. Pomohla nám k tomu naša "zázračná" jabloň, ktorú kedysi zaštiepil môj dedko tak, aby rodila rôzne druhy jabĺčok. A tak sme zisťovali či sa okrem farby, tvaru a veľkosti, líšia od seba aj chuťou.


Poobede sme si potom ukázali prierez jabĺčka a rozprávali sa o jeho častiach.


No a čo s tou parádnou nádielkou krásnych, chutných jabĺčok?


Využitie jabĺk
Jabĺčok sme nazbierali veru neúrekom a ešte po ceste domov, sme si s Adamkom povedali, že za toľkú robotu si zaslúžime sladkú odmenu a upečieme si koláčiky. Jabĺčka však vieme využiť aj inak. S Adamkom sa ich chystáme napr. nasušiť, aby bolo čo chrúmať počas dlhých jesenných večerov a vyrobíme aj jablkový džús


Tvorenie
Dve minijabĺčka padli za obeť a vďaka našej tvorivej nálade, ktorá nás náhle pochytila, vznikol náš prvý jablkový kompót :-) ak hľadáte predlohu fľaše, ja ju mám odtiaľto.




Aké krásne a rozmanité možnosti poznávania a tvorenia nám ponúka príroda. Nikdy ma to neprestane fascinovať. Užite si september, dúfam, že bude slnečný a teplý. Tým, čo už každé ráno mašírujú do škôlky, či školy, ako i my, držím palce a tým ostatným tiež.
Majte sa krásne.
M.

2 komentáre: